Kunnen wij u helpen?
Kunnen wij u helpen?
Als je een vraag hebt voor
B-CLOSE, contacteer ons:
Bel ons Mail ons Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws Schrijf u in
Het belang van een degelijk onderhoud van uw heftruck
Meer info

Blog

Awesome Blog

Breekt waterstof nu dan toch door?

Download hier de pdf van deze blog

 

Ook de logistieke sector moet de uitstoot van CO2 terugdringen. Waterstof kan daarbij een duurzaam alternatief vormen. Er zouden er ondertussen al meer dan 400 bollen. Europa keek jaren de kat uit de boom maar, net zoals in Noord-Amerika, blijkt de retail hier nu een belangrijke trekker van de waterstof technologie. Voor sommigen is de testfase voorbij. Vorkliften op waterstof worden operationeel ingezet in de logistiek.

 

In de VS lopen naar schatting zo’n 6.000 heftrucks op waterstof met als enige uitstoot ‘water’. Retailers als Walmart en Sysco zouden respectievelijk 700 en 500 H2-trucks hebben rijden. Maar ook BMW installeerde in 2010 een waterstofopslag- en tanksysteem in zijn 350.000 m2 grote fabriek in Spartanburg, South Carolina. Aanvankelijk om een honderdtal H2-stapelaars te voorzien van brandstof.

 

Overheidssubsidies

Wellicht heeft dat te maken met een steile daling van de systeemkosten en de certificatie van compacte, gestandaardiseerde caissons, die de verschillende componenten voor diverse machines bevatten, en nu ‘plug & play’ in een truck geschoven kunnen worden. Alle grote vorkliftenbouwers deden ondertussen ervaring op met waterstof en brandstofcellen. Veel projecten genieten nog van overheidssubsidies die de toch wel steile opstartkosten afvlakken. Maar wie kiest voor waterstof, doet het wel vooral omdat het TCO-plaatje -de Total Cost of Ownership- klopt. Ook worden efficiëntiewinsten van 10 à 15% naar voor geschoven.

 

Retail en auto-industrie

In het Franse La Saussaye, Saint Cyr-en-Val, opende de logistieke dienstverlener Prelocentre -sterk in groenten en fruit- in augustus 2015 een 10.000 m2 groot distributiecentrum. De gehele heftruckvloot – 46 trucks en order pickers maar groeiende – loopt er op brandstofcellen. Een tankbeurt aan de pomp – bij 350 bar – in het magazijn vergt 2 à 3 minuten en is goed voor 8 werkuren. Geen behoefte aan wisselbatterijen, laders noch laadkamers. Dat laatste alleen al bespaarde Prelocentre zo’n 400 m² in de nieuwbouw en €300.000 tot €400.000 aan uitrusting. Een truck rijdt er een hele shift uit op volle vermogen, zelfs in de koudste (4°C) koelzones. De brandstofcel zou evenveel of minder kosten dan de klassieke loodzuur batterij en niet 5 of 6 maar 10 jaar meegaan. Dit Prelocentre-initiatief wordt medegefinancierd door de Europese FCH-JU (Fuel Cells and Hydrogen – Joint Undertaking), een PPP -Publiek Privaat Partnership- dat eind 2008 opgericht werd voor een periode van 10 jaar- in het kader van het HyLIFT-Europe project dat het belang wil aantonen van met waterstof aangedreven vorkliften in magazijnen en op luchthavens in Europa.

 

Ikea

In Frankrijk lopen nog retailers met gemengde vloten. Ikea installeerde in 2014 een waterstofpomp in zijn magazijn te Saint-Quentin-Fallavier. FM Logistic heeft er in Neuville-aux-Bois ook en bestelde deze zomer nieuwe GenDrive cellen voor transpalletten en reachtrucks. Ook Carrefour Group schaft zich meer dan 150 brandstofcellen aan voor class-2 en class-3 trucks in zijn nieuwe DC in Vendin-lès-Béthune.

 

Lithium batterij

In Duitsland lopen er in de Mercedes Benz-fabriek in Düsseldorf sinds midden 2015 twee H2-heftrucks. In zijn fabriek in Leipzig test BMW negen H2-heftrucks in het onderzoeksproject H2IntraDrive. Waterstofcellen leveren er het basisvermogen terwijl een lithium batterij zorgt voor piekvermogen bij het tillen van lasten en de energie recupereert die vrijkomt bij het dalen van de vorken. Op de luchthaven van München loopt bij de logistieke serviceverlener Cargogate een H2-truck in het ARGEMUC-project.

Dichter bij huis startte de Colruyt Group eind september de uitrol van de eerste 75 van 200 PEM brandstofcellen -24V GenDrive van Plug Power- op evenveel order pickers in zijn Dassenveld DC in Halle. Sinds 2012 testte de retailer brandstofcellen op lichtere transpalletten maar ook op een zwaardere heftruck en reachtruck. Belangrijk: Colruyt maakt zijn waterstof zelf aan via elektrolyse en windenergie. Het hoeft dan ook geen externe toeleverancier aan te spreken. Die waterstof kan het trouwens ook gebruiken om zijn productie van elektriciteit te voorzien. Produceren zijn windturbines en zonnepanelen te veel stroom, dan kan die opgeslagen worden in waterstof. De waterstof kan terug omgezet worden in elektriciteit wanneer er minder wind en zon is.

 

WaterstofNet

In Vlaanderen neemt met name WaterstofNet het voortouw in het ontwikkelen en realiseren van duurzame waterstofprojecten. Deze vereniging stelt ook roadmaps op voor de infrastructuur voor energieopslag en tankstations en faciliteert het samenwerken tussen industrie, beleid, research- en onderwijswereld. Het is een cruciale partner in Europese waterstofprojecten als HighVLOcity, Don Quichote, HyTrEC en 3Emotion.

 

Voordelen en aandachtspunten

Een brandstofcel jaagt waterstof en zuurstof uit de omgeving via een katalysator over een membraan. Het omvormingsproces resulteert in elektrische stroom, water en warmte. Vaak wordt gezegd dat waterstof de voordelen van diesel met de voordelen van elektrische trucks combineert. Het is alvast een ‘duurzaam’ antwoord op een belangrijke uitdaging voor de logistieke sector, te weten de CO2-uitstoot. Althans in de mate dat de waterstof zelf gewonnen wordt met duurzame/hernieuwbare energie -zon, wind, waterkracht- en niet via klassieke kolencentrales.

 

Grotere autonomie

Trucks op waterstof kunnen een grotere autonomie hebben, m.a.w. langer en op volle kracht ingezet worden. Ook in koude magazijnen waar klassieke batterijen het minder trekken. Daarmee zijn ze soepeler en efficiënter inzetbaar dan de doorsnee elektrische truck. Een tankbeurt vergt maar een paar minuten versus vele uren bijladen voor elektrische batterijen. Het tanken gaat ook sneller dan het wisselen van een batterij dat al gauw een kwartier en meer in beslag neemt. Op een jaar tijd is dat al goed voor 150 werkuren. Bovendien is er met waterstof helemaal geen dure ‘wisselbatterij’ meer nodig. Nog meer besparing, dus. H2-toestellen hoeven ook geen speciaal ingerichte laadkamers meer. Zo kunnen er dure vierkante meters oppervlakte bespaard worden in het magazijn. H2-operaties vergen wel een nieuwe tankinfrastructuur en logistiek. Waar haal je de waterstof? Kan je die zelf aanmaken of moet je een leverancier aanspreken? Wat betekent dat voor het totale kostenplaatje? Waterstof is bovendien een zeer explosief goedje. Rijden met H2-trucks vergt dan ook aangepaste veiligheidsprocedures.

 

Heeft u nog vragen over heftrucks op waterstof? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.