Kunnen wij u helpen?
Kunnen wij u helpen?
Als je een vraag hebt voor
B-CLOSE, contacteer ons:
Bel ons Mail ons Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws Schrijf u in
Het belang van een degelijk onderhoud van uw heftruck
Meer info

Blog

Awesome Blog

Veilig met de heftruck

Als het op veiligheid aankomt, vormen heftrucks een belangrijke risicofactor in het magazijn. Degelijke veiligheidsattributen op de truck kunnen alvast heel wat onheil voorkomen. Tegenwoordig is het aanbod aan beschikbare voorzieningen enorm. Een overzicht van de middelen die heftruckchauffeurs helpen om goederen, zichzelf en de omgeving maximaal tegen schade te beschermen.

 

Met het oog op een optimale veiligheid is het in de eerste plaats belangrijk in een zo robuust mogelijke truck te investeren. Staal doet het op dat vlak beter dan kunststof. Ook versteviging op cruciale plaatsen zoals het dak, zorgt voor extra bescherming. Voor de bumpers zijn stevige, maar veerkrachtige materialen dan weer zeer geschikt.

De stabiliteit van de heftruck vormt uiteraard dé basis om lading veilig op grote hoogtes te brengen. Premium merken zullen op dat vlak beter scoren. Voeg daar nog een – liefst zo groot mogelijke – greep uit onderstaande veiligheidsvoorzieningen aan toe en je vermijdt dat je heftruck een olifant in een porseleinkast wordt.

 

Prikkel de zintuigen van de omgeving

Geluidssignalen

Heel zinvol om ongevallen te vermijden is het gebruik van akoestische signalen. Zo kunnen heftrucks worden uitgerust met een waarschuwingssysteem dat piept als ze achteruitrijden. Vergelijk het met de parkeersensoren op je auto, waarbij de ruimte achter de truck wordt gescand.  Ook aan de zijkant van de truck kunnen sensoren worden voorzien. Als daaraan een display is gekoppeld, ziet de chauffeur meteen in welke hoek eventueel gevaar schuilt.

Het is ook mogelijk de truck automatisch op de gepaste manier te doen reageren wanneer hij een object detecteert. Afhankelijk van de positie en de afstand tegenover het object of de persoon zal de truck met behulp van zo’n systeem automatisch remmen of zelfs stoppen, als dat nodig is.

Licht op verschillende niveaus

Daarnaast kan de truck worden voorzien van lichtsignalen, die andere chauffeurs en voetgangers waarschuwen voor zijn aanwezigheid. Knipperlichten, bijvoorbeeld, zijn erg handig. Ook kunnen led-strips op de achterkant en zijkanten van de truck worden aangebracht. Het is eveneens mogelijk om masten van specifieke led-trips te voorzien. Die strips bieden chauffeurs meer zicht in donkere omgevingen, zoals in containers of tussen hoog opgestapelde pallets.

Vrij ingeburgerd is intussen het zogenaamde Blue Spot safety light als extra veiligheidslicht. Dat projecteert vanaf de truck licht op de vloer, een viertal meter voor of achter de rijdende truck. Die lichtvlek waarschuwt andere magazijngebruikers voor de aankomende of achteruitrijdende truck. Er bestaan verschillende varianten op de Blue Spot. Zo is het, naast de klassieke lichtvlek, mogelijk om een driehoekig waarschuwingsteken te projecteren. Naast de Blue Spot is er de Red Spot. Afhankelijk van het type werkvloer biedt een Red Spot of Blue Spot een beter zicht.

 

Bescherm de chauffeur tegen zichzelf

Snelheids- en andere begrenzers

Tegenwoordig bestaan er tal van systemen die automatisch in werking treden om de chauffeur voor onheil te behoeden. Standaard op veel trucks is de automatische parkeerrem, die de truck tot stilstand brengt wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Zeker op hellingen is dat bijzonder handig. Geregeld vind je op trucks ook systemen terug die de snelheid begrenzen als ze bijvoorbeeld in bochten of met een geheven last rijden. Dankzij sensoren is het in die context mogelijk bijvoorbeeld de mastbewegingen nauwlettend in de gaten te houden.

Het is raadzaam om heftrucks uit te rusten met zoneringssystemen (speed zoning) die automatisch de snelheid van de truck matigen van zodra ze een bepaalde ruimte binnenrijden, bijvoorbeeld via een radar op het dak die plafonds detecteert. Via RFID-tags op de gewenste punten in het magazijn kan de heftruck zijn snelheid ook minderen in zones waar veel mensen rondlopen of waar sprake is van veel kruisend verkeer. Van zodra de heftruck zo’n zone verlaat, kan hij zijn snelheid weer opdrijven.

Er bestaan tevens assistentiesystemen die de chauffeur waarschuwen als een last op een onveilige manier wordt geheven. Op een display kan de chauffeur aflezen wat het gewicht op de vorken is. Je kunt er verder voor zorgen dat er een alarm afgaat van zodra dat gewicht een bepaalde waarde overschrijdt. Sensoren helpen bovendien te bepalen hoe ver de vork onder de pallet is geschoven voordat het hefmechanisme wordt ingeschakeld. Actieve stabiliteitssystemen houden ook de stand van de mast in de gaten, waardoor die een waarschuwingssignaal kan uitsturen als hij op grote hoogte te veel gaat neigen.

Een vaak gebruikte veiligheidsvoorziening om chauffeurs tegen zichzelf te beschermen is verder de pincode, die de traditionele contactsleutel vervangt. Die pincode voorkomt dat onbevoegde personen de truck gebruiken en maakt het mogelijk bijvoorbeeld de snelheid aan de ervaring van de bestuurder te koppelen. Ook hiervoor bestaan verschillende alternatieven, zoals een pasje met een tag.

Gordels, hekjes en/of deuren

Sowieso moet elk intern transportmiddel met chauffeur voorzien zijn van een kantelbeveiliging. Die beschermt de chauffeur tegen de natuurlijke reflex om uit de truck te springen mocht de truck toch onverhoeds kantelen.

De meest logische keuze is uiteraard de gordel. Als die op de heftruck zit, moet die gedragen worden. Om te voorkomen dat de chauffeur zijn gordel niet draagt, is het mogelijk de heftruckbediening pas vrij te geven na het ingeven van een toegangscode en nadat het gordelcontact is ingeschakeld. Bij veelvuldig in- en uitstappen kan een gordel evenwel als storend worden ervaren. Een alternatief bestaat in (veiligheids)deuren, cabinehekjes of beugels. Het spreekt voor zich dat ook een combinatie van de verschillende systemen mogelijk is.

Beugeldeuren – die zijwaarts openen – en zwenkbeugels – die naar boven openen en daardoor zeer geschikt zijn voor smalle ruimtes – kunnen gemakkelijk op trucks worden gemonteerd. De volledig gesloten cabine is uiteraard de veiligste optie en biedt bovendien bescherming tegen regen en vuil.

Zorg voor een optimaal zicht

Transparante constructie

Om veilig te kunnen werken, heeft de heftruckchauffeur vanuit zijn truck best een zo goed mogelijk zicht op de last en de omgeving. Een zo doorzichtig mogelijke, maar toch stevige dakconstructie draagt daartoe bij. Als er ook buiten wordt gewerkt, kan zonwering in het geval van een doorzichtig dak voorkomen dat de chauffeur bij helder weer wordt verblind. Belangrijk bij het gebruik van glazen dakplaten is wel dat de cabine over een degelijk ontwasemingssysteem beschikt. Dat vermijdt dat het glas bedampt en bijgevolg ondoorzichtig wordt.

Let daarnaast op de mastconstructie die het zicht voor de truck niet al te veel mag belemmeren. Slanke, maar toch stevige en goed gepositioneerde mastprofielen hebben op dat vlak een streepje voor. Sommige vorkpositioneringssystemen bieden ook een grotere visibiliteit, bijvoorbeeld door de sideshift-cilinder hoog te plaatsen en de vorkverstelcilinders te centraliseren.

Assistentie op vlak van zichtbaarheid

Ook om de zichtbaarheid te verhogen, bestaan er tegenwoordig tal van hulpsystemen. Zo kan een laserpunt of -lijn op de vorkenrug en ter hoogte van de vorkpunten de bestuurder visueel helpen om de vorken goed te positioneren. Door een laser op de pallet te aligneren, kan de bestuurder gemakkelijk pallets uit het rek nemen en door een andere laser op de ligger te aligneren, worden pallets feilloos weggezet. Zo’n systeem elimineert fors de kans op schade aan de lading veroorzaakt door de vorkenpunten. Een alternatieve oplossing is een camera in het vorkenbord.

Erg handig is ook een automatische hoogteselector, die de vorken automatisch naar de juiste hoogte brengt. Dat vermijdt niet alleen mogelijke schade van vorken aan de lading of rekken, het zorgt er ook voor dat de chauffeur een stuk vlotter en sneller kan werken.

Verder kun je zorgen voor een elektronische begrenzing van de doorrijhoogte, waarbij sensoren de hoogte van de mast continu monitoren. Dat voorkomt dat de mast te hoog wordt geheven bij lage doorrijhoogtes.


Bij grote heftrucks met een groot ‘achterwerk’ kan een camera chauffeurs helpen om een beter zicht te krijgen op het gebied achter de truck. Er bestaan eveneens visiesystemen op basis van verschillende digitale camera’s, waarbij chauffeurs vanuit hun cabine een beeld krijgen van de volledige omgeving. Daaraan kunnen waarschuwingssystemen worden gekoppeld, die de chauffeurs automatisch op de hoogte brengen van andere trucks en personen.

Leg je lading extra in de watten

Heel wat van bovenstaande maatregelen zorgen er automatisch ook voor dat de lading op de vorken of in de rekken beter beschermd is. Daarnaast kun je nog een aantal extra maatregelen nemen die je lading nog beter voor gevaar behoeden.

Door een aanrijbescherming tegen het vorkenbord te monteren, ontstaat er bijvoorbeeld een veilige afstand tussen het verticale deel van de vorken en de pallet. Met behulp van een digitaal waterpas op de mast van de heftruck kan de chauffeur bovendien eenvoudig zien of de vorken wel horizontaal staan. De detectie van de aanwezigheid van een pallet op de vorken, kan de chauffeur bovendien helpen om bij elke activiteit de gepaste snelheden te hanteren.

Efficiënt zijn ook rubberen ladingsbeschermstroken. Als die magnetisch gemaakt zijn, kunnen ze meteen op elke metalen vork worden geïnstalleerd. Die ladingsbeschermers voorkomen dat de lading van de vorken schuift en schade oploopt.

Goede opvolging blijft een must

Voor alle duidelijkheid: van hoeveel ‘toeters en bellen’ je je heftrucks ook voorziet, chauffeurs die niet over de broodnodige opleiding beschikken zullen er nog steeds in slagen om onveilige situaties te creëren. Verder blijft een checklist om de gebruiker dagelijks de technische controles te laten overlopen een must, wil je zeker zijn van absoluut veilige trucks.

Heb je alle nodige veiligheidsmaatregelen getroffen, dan wil je wellicht ook een goed zicht op hoe veilig je trucks in de dagelijkse praktijk werken? Op dat vlak kunnen de huidige, vaak gesofisticeerde trackingsystemen hun steentje bijdragen. Zij monitoren het gebruik van de truck, het nodige onderhoud, alle impact die er geweest is en eventuele problemen. Zo kun je – los van de meest zichtbare ongevallen en risicosituaties – nog beter de vinger aan de pols houden.

 

Wenst u meer info over de veiligheidsmogelijkheden van uw intern transport? 

Contacteer B-CLOSE via www.b-close.be