Kunnen wij u helpen?
Kunnen wij u helpen?
Als je een vraag hebt voor
B-CLOSE, contacteer ons:
Bel ons Mail ons Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws Schrijf u in
Het belang van een degelijk onderhoud van uw heftruck
Meer info

Nieuwsartikels

Awesome Blog
45-jarig bestaan B-CLOSE_foto 1

45 jaar B-CLOSE

Customer centricity avant la lettre

Brussel, 27/06/2017 – B-CLOSE viert dit jaar zijn 45-jarige bestaan. De onderneming heeft de afgelopen jaren heel wat innovaties gelanceerd op de Belgische logistieke markt. De grootste onafhankelijke Belgische speler actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks rust bovendien niet op zijn lauweren want ook de komende jaren wil het de markt blijven innoveren en uitdagen. Die verkeert trouwens in blakende gezondheid: 2016 was een recordjaar voor de heftruckbranche met een groei van 10% ten opzichte van 2015. Ook in 2017 wordt een verdere groei verwacht.

 

Van Barlow Nillens tot B-CLOSE

Het verhaal van B-CLOSE begint in 1973 met de oprichting van Barlow Nillens in Peutie. Na een overname door grote buitenlandse spelers werd dat achtereenvolgens Barlow Handling en Barloworld handling. In die jaren wist het bedrijf ook een grote groei te realiseren en ging het snel van één vestiging naar drie.

Om beter in te spelen op de specifieke noden van de Belgische markt volgde in 2013 een management buy-out en kwam het bedrijf weer voor de volle 100% in Belgische handen. Die bewuste keuze voor een zelfstandige koers ging gepaard met een naamswijziging: B-CLOSE. Met de ‘B’ van ‘België’ en ‘Close’ als weerspiegeling van de nabijheid voor de klant.

 

Eerste volautomatische magazijn

In de 45-jarige geschiedenis van B-CLOSE is er één duidelijke constante: innovatie. Het bedrijf introduceerde een hele reeks diensten en producten op de Belgische markt die daarvoor totaal onbekend waren. Zo was B-CLOSE in de jaren 80 bijvoorbeeld de eerste die in België volautomatische magazijnen installeerde met speciale rekken.

“We hebben altijd volop ingezet op verschillende merken omdat dat ons toelaat constant te blijven innoveren en de nieuwste technologieën te introduceren, zoals bijvoorbeeld AGV’s. Tegelijk kunnen we zo onze klanten een specifieke oplossing bieden op basis van hun noden en zijn we niet afhankelijk van het gamma van één partij”, zegt Eric Maertens, CEO van B-CLOSE.

Dat die multimerkenstrategie aansloeg, blijkt ook uit de groeicijfers van de onderneming. In de eerste jaren verkocht B-CLOSE zo’n 57 machines per jaar. In de volgende decennia nam dat stelselmatig toe tot de huidige 700 toestellen per jaar. Daarboven is B-CLOSE verantwoordelijk voor het onderhoud van nog zo’n 6.670 verschillende toestellen, waarvan 4.000 onder een of andere vorm van een servicecontract. Goed voor een omzet van 57 miljoen euro.

 

Leasing ‘avant la lettre’

Ook op het vlak van dienstverlening schudde Barlow Nillens de markt wakker. Zo introduceerde het de langetermijnverhuur van heftrucks op de Belgische markt – het vandaag alombekende ‘leasing’.

“In de huidige tijdsgeest is leasing heel normaal geworden. De technologie laat toe om vanop afstand perfect te monitoren welke toestellen op welk moment welke service nodig hebben om ze in een goede staat te kunnen houden. Maar in de beginjaren was dat helemaal niet evident, noch voor ons noch voor de klant”, zegt Maertens. “Veel van de innovaties die we de afgelopen decennia hebben geïntroduceerd zijn ook het resultaat van onze nauwe relatie met onze klanten en het vertrouwen dat ze iedere dag in ons hebben.”

Ook all-in onderhoudscontracten zoals we die nu kennen werden jaren geleden door B-CLOSE geïntroduceerd. Het tekende begin jaren 80 een contract met Allied Stevedores, destijds een van de belangrijkste containerafhandelaars in de Antwerpse haven. Daarin werd bepaald dat B-CLOSE verantwoordelijk was voor het volledige onderhoud van de trucks. Het had daarvoor zelfs een eigen technische ruimte op de site van het bedrijf.

Maar ook op afstand was een all-in onderhoudscontract mogelijk. Via een uitgepuurd fichebak systeem kon B-CLOSE continue de status van de verschillende machines nagaan: wanneer ze een onderhoud nodig hadden en of daarvoor de nodige onderdelen voorhanden waren. Acht servicetechniekers, verspreid over het land, zorgden vervolgens voor de nodige service op de gezette tijdstippen.

De 8 servicetechniekers van weleer zijn er ondertussen meer dan 110 geworden. Service zit meer dan ooit in het DNA van B-CLOSE. Mede dankzij dergelijke innovatieve serviceoplossingen is B-CLOSE de afgelopen 45 jaar zo sterk kunnen groeien en hoopt het de volgende jaren te blijven groeien.

 

B-CLOSE nv is de grootste onafhankelijke Belgische onderneming actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks. Met de oprichting van een onze 100 % Belgische vennootschap willen wij dicht bij onze klanten staan en actief meezoeken naar de meest geschikte oplossing voor elke specifieke logistieke situatie (CUSTOMISED LOGISTIC SERVICES & EQUIPMENT). Contacteer ons voor meer info via rental{@}b-close.be of info@b-close.be